Αληθές ή ...Άληθες ;
cell
Στατικές σελίδες
Σύνδεσμοι


Το ναυάγιο του «ΗΡΑΚΛΕΙΟΝ» στη Φαλκονέρα, η φωτιά του Norman Atlantic ανοιχτά της Κέρκυρας
813 αναγνώστες
Τετάρτη, 31 Δεκεμβρίου 2014
17:59

Το επιβατηγό-οχηματαγωγό «Ηράκλειον» της εταιρίας Αφών Τυπάλδου, που είχε αποπλεύσει από τα Χανιά με προορισμό τον Πειραιά, βυθίζεται κοντά στη νησίδα Φαλκονέρα το βράδυ της 7ης προς την 8η Δεκεμβρίου 1966 και πνίγονται πάνω από 200 επιβάτες.

      

Αρχικά, βωβά πλάνα από την επιχείρηση διάσωσης, εναέριες λήψεις πάνω από την περιοχή του δυστυχήματος κατά τη διάρκεια ερευνών για επιζώντες, νυχτερινά πλάνα από τη μεταφορά ναυαγών στο λιμάνι του Πειραιά με τη βοήθεια πολεμικού σκάφους ενώ ο φακός εστιάζει σε πρόσωπα επιζώντων που περισυνέλεξε.   Σκηνές από την αναμονή του συγκεντρωμένου πλήθους των συγγενών στο λιμάνι του Πειραιά και στιγμιότυπα από την αποβίβαση ζωντανών ναυαγών και πτωμάτων. Στη συνέχεια, ακούγονται οι αφηγήσεις διασωθέντων από το Τζάνειο Νοσοκομείο όπου είχαν μεταφερθεί, που περιγράφουν τη στιγμή της βύθισης του πλοίου.

~48 χρόνια πριν...

Μία από τις μεγαλύτερες ναυτικές τραγωδίες στις ελληνικές θάλασσες. Συνέβη τις πρώτες πρωινές ώρες της 8ης Δεκεμβρίου 1966, κοντά στην βραχονησίδα Φαλκονέρα (23 ν.μ. βορειοδυτικά της νήσου Μήλου), όταν το επιβατηγό – οχηματαγωγό πλοίο «Ηράκλειον», που εκτελούσε το δρομολόγιο Χανιά – Πειραιάς, βυθίστηκε, λόγω μετατόπισης φορτίου, με αποτέλεσμα να βρουν το θάνατο 224 άνθρωποι.

Το πλοίο είχε ναυπηγηθεί στη Γλασκόβη το 1949 ως δεξαμενόπλοιο με το όνομα «Λέστερσαϊρ», για λογαριασμό αγγλικής εταιρείας. Είχε χωρητικότητα 8.922 κόρων, μήκος 498 πόδια, πλάτος 60 πόδια, βύθισμα 36 πόδια και ανέπτυσσε ταχύτητα 17 κόμβων. Το 1964, μετά τη μετασκευή του σε οχηματαγωγό, περιήλθε στην κραταιά εταιρεία των Αδελφών Τυπάλδου («Typaldos Lines») και από το 1965 δρομολογήθηκε στις ακτοπλοϊκές γραμμές της Κρήτης, με δυνατότητα μεταφοράς 1.000 επιβατών και 300 αυτοκινήτων.

Για τη μετατροπή του σε οχηματαγωγό είχε απαιτηθεί η αφαίρεση των υποκαταστρωμάτων και έρματος βάρους 200 τόνων για να γίνει το γκαράζ, με αποτέλεσμα την ανύψωση του μεσοκεντρικού βάρους και τη μείωση της ευστάθειάς του. Πάντως, είχε πάρει άδεια πλοϊμότητας από το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.

Το «Ηράκλειον» επρόκειτο να αποπλεύσει στις 7 το βράδυ της 7ης Δεκεμβρίου 1966 από το λιμάνι της Σούδας, με προορισμό τον Πειραιά. Το δρομολόγιο καθυστέρησε περίπου 20 λεπτά, εξαιτίας της καθυστερημένης άφιξης στο λιμάνι ενός φορτηγού ψυγείου, βάρους 25 τόνων, το οποίο μετέφερε εσπεριδοειδή. Ο λιμενάρχης Χανίων εξέφρασε επιφυλάξεις για την είσοδο του φορτηγού στο πλοίο, λόγω του βάρους του. Ακολούθησαν διαβουλεύσεις και οι αντιρρήσεις του κάμφθηκαν. Το μοιραίο, όπως αποδείχθηκε, ψυγείο-φορτηγό φορτώθηκε βιαστικά, χωρίς να τηρηθούν οι προβλεπόμενοι κανόνες ασφαλείας. Το πλοίο αναχώρησε για τον προορισμό του στις 7:20 το βράδυ, με καπετάνιο των Εμμανουήλ Βερνίκο. Μετέφερε 206 ταξιδιώτες και 65 μέλη του πληρώματος.

Ο καιρός ήταν βροχερός και στο Αιγαίο έπνεαν άνεμοι 8 έως 9 μποφόρ, σύμφωνα με το σήμα που έφθασε στο Λιμεναρχείο Χανίων στις 8 το βράδυ. Το πλοίο συνέχισε το ταξίδι του κάτω από δύσκολες συνθήκες, μέχρι τις 2 τα ξημερώματα της 8ης Δεκεμβρίου. Την ώρα αυτή βρισκόταν κοντά στη βραχονησίδα Φαλκονέρα, στα όρια του Κρητικού με το Μυρτώο Πέλαγος, και ο κλυδωνισμός του πλοίου έγινε έντονος.

Το βαρύ φορτηγό – ψυγείο, που ήταν λυμένο, παλινδρομεί εγκάρσια και συγκρούεται με δύναμη με τα πλευρικά τοιχώματα και την πόρτα εισόδου, μέχρι που με ένα δυνατό χτύπημα σπάει τη μία από τις δύο μπουκαπόρτες, δημιουργώντας ένα ρήγμα 17 τ.μ. Τα νερά εισβάλουν ορμητικά και ο ασυρματιστής μόλις που προλαβαίνει να εκπέμψει σήμα κινδύνου στις 2:06 π.μ: «SOS, από Ηράκλειον, στίγμα μας 36° 52′ B., 24° 08 A., Βυθιζόμαστε.» Και μετά η σιγή. Το πλοίο βυθίζεται μέσα σε λίγα λεπτά σε βάθος 600 – 800 μέτρων. Πολλοί παγιδεύονται στις καμπίνες, μερικές δεκάδες πέφτουν στη θάλασσα.

Το σήμα κινδύνου κινητοποιεί πολεμικά και εμπορικά πλοία, αλλά φτάνουν αργοπορημένα στο σημείο του ναυαγίου, λόγω της θαλασσοταραχής. Γύρω στις 10 το πρωί μια «Ντακότα» με συγκυβερνήτη τον βασιλιά Κωνσταντίνο υπερίπταται του σημείου του ναυαγίου και εντοπίζει το μοιραίο φορτηγό – ψυγείο να επιπλέει. Ο Τύπος θα μιλήσει για κίνηση εντυπωσιασμού του βασιλιά, αλλά υπάρχει και η εκδοχή ότι πήγε αυτοπροσώπως στο σημείο για να καταρρίψει τους ισχυρισμούς της Τουρκίας, ότι η Ελλάδα αδυνατεί να παράσχει βοήθεια σε κινδυνεύοντα σκάφη στο Αιγαίο. Τα συνεργεία διάσωσης και τα πλοία που έσπευσαν στον τόπο του ναυαγίου χτενίζουν την ευρύτερη περιοχή και κατορθώνουν να περισυλλέξουν μόνο 47 επιζώντες και 25 σορούς.

Γύρω στις 12 το μεσημέρι, όλη η Ελλάδα γνωρίζει για το τραγικό συμβάν και δεκάδες άνθρωποι συρρέουν στα γραφεία της εταιρείας Τυπάλδου σε Χανιά και Πειραιά για να μάθουν για την τύχη των αγαπημένων τους προσώπων. Η κυβέρνηση Στεφανόπουλου (3η κυβέρνηση «Αποστατών») κηρύσσει πένθος για μία εβδομάδα.

Τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων εκείνης της ημέρας αναφέρονταν στην αποδοκιμασία του Γεώργιου Παπανδρέου προς τον Ανδρέα για τη στάση του σε σχέση με τους Λαμπράκηδες, στη δίκη του «Ασπίδα», στις απολογίες των Εμμανουηλίδη και Κοτζαμάνη για τη δολοφονία του Γρηγόρη Λαμπράκη και τα μεγαλεπίβολα σχέδια της κυβέρνησης για τη μετατροπή της Ελευσίνας σε βιομηχανικό λιμάνι. Αμέσως, όλες σχεδόν οι εφημερίδες κυκλοφορούν έκτακτα παραρτήματα για το τραγικό συμβάν.

Η βύθιση του σκάφους, σύμφωνα με τους ειδικούς, υπήρξε ακαριαία, λόγω παραλείψεων στους όρους ασφαλείας: κακή φόρτωση των αυτοκινήτων, ελλιπής κατασκευή του συστήματος ασφάλειας της «μπουκαπόρτας», έλλειψη συστήματος εκροής των εισερχομένων υδάτων και υψηλή ταχύτητα του πλοίου πάρα τη θαλασσοταραχή, για τη διατήρηση της φήμης του ως του ταχύτερου οχηματαγωγού της γραμμής Κρήτης.

Το ναυάγιο του «Ηράκλειον» αφύπνισε το ελληνικό κράτος, που προχώρησε

  • στη δημιουργία του θαλάμου επιχειρήσεων έρευνας και διάσωσης στο Υ.Ε.Ν
  • και τη θεσμοθέτηση του απαγορευτικού απόπλου για τα επιβατηγά πλοία.

Το ναυάγιο προκάλεσε

  • την κατάρρευση της Typaldos Lines, που κυριαρχούσε τότε στην εγχώρια ακτοπλοΐα,
  • μπήκαν οι πρώτες ιδέες δημιουργίας Ναυτιλιακών Eταιρειών Λαϊκής Βάσης(Grimaldi -…ΜΙΝΩΙΚΕΣ,  Βαρδινογιάννη&Piraeus(εσχάτως, βλ. και εδώ) -…ANEK)1

Η δίκη των κατηγορουμένων άρχισε στις 19 Φεβρουαρίου 1968 στο Κακουργιοδικείο Πειραιά. Είχε προηγηθεί μια σειρά αποκαλύψεων σχετικά με βαρύτατες ευθύνες του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας στην έκδοση πλαστογραφημένων πιστοποιητικών αξιοπλοΐας του σκάφους. Στο εδώλιο κάθισαν τέσσερα στελέχη της πλοιοκτήτριας εταιρίας.

H απόφαση του δικαστηρίου εξεδόθη στις 21 Μαρτίου του ιδίου έτους. Με ποινές φυλάκισης από πέντε ως και επτά έτη τιμωρήθηκαν ο εκ των ιδιοκτητών του «Ηράκλειον» Xαράλαμπος Τυπάλδος, ο διευθυντής της εταιρείας Παναγιώτης Κόκκινος και δύο αξιωματικοί του πλοίου. Οι ποινές ξεσήκωσαν αντιδράσεις από την πλευρά των συγγενών, οι οποίοι τις θεώρησαν πολύ επιεικείς. Στις 9 Ιανουαρίου 1969 ο δικαστικός φάκελος της υπόθεσης έκλεισε οριστικά, καθώς ο Άρειος Πάγος απέρριψε την αίτηση αναίρεσης των τεσσάρων, οι οποίοι είχαν καταδικασθεί και σε δεύτερο βαθμό για το δυστύχημα...

sansimera.gr


1

28 Δεκ 2014

Συνεχίζεται η μεγάλη επιχείρηση διάσωσης των επιβαινόντων στο επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο Norman Atlantic(…μετασκευασθέν φορτηγό τροχηλάτου φορτοεκφορτώσεως-Ro-Ro, ναυλωθέν υπό ΑΝΕΚ, στην θέση της «φερράρι» της Αδριατικής, ονόματι Hellenic Spirit. Από 19/12/2014 αποσυρθείσης στα «πιτς»…) όπως και οι προσπάθειες ρυμούλκησής του, πιθανότατα στο Πρίντεζι της Ιταλίας. Μέχρι στιγμής έχουν διασωθεί 175 άτομα, ενώ ένας Έλληνας έχασε τη ζωή του, καθώς εγκλωβίστηκε στη σκάλα διαφυγής του πλοίου.

Όλα ξεκίνησαν τα ξημερώματα της Κυριακής, 28 Δεκ 2014, όταν στο γκαράζ του πλοίου εκδηλώθηκε πυρκαγιά, ενώ έπλεε με 478 επιβαίνοντες 45 ναυτικά μίλια από την Κέρκυρα, με προορισμό την Αγκόνα.

Στις 05:40 ένας εκ των επιβατών του πλοίου κάλεσε τον διεθνή αριθμό 112, συνδέθηκε με το κέντρο επιχειρήσεων του Λιμενικού και ενημέρωσε... Έχουν περάσει ~ 2ώρες απ' την έναρξη της φωτιάς-4 π.μ. Εικασίες περί καπνού, λίγο μετά τις 2 π.μ, διατυπώθηκαν από οδηγούς επιβιβασθέντες από την Ηγουμενίτσα. Ακολουθούν ~ 4ώρες μέχρις εισόδου του πλοίου, 10π.μ, στην περιοχή ιταλικής ευθύνης διάσωσης. Σε περιβάλλον ισχυρού νοτιά και «συνεννόησης» πλοιάρχου-θαλάμου επιχειρήσεων του ΥΝΑ, καιγομένου του πλοίου. Κατά τον επικεφαλής του εν λόγω θαλάμου, Υπνχο Πατρινό: «Υπήρχε χρονοκαθυστέρηση στην εκτέλεση των εντολών που δίναμε στον πλοίαρχο. Ήταν δύσκολη η επικοινωνία, γινόταν στα αγγλικά και δεν μας έδινε να καταλάβουμε τι συμβαίνει, ακόμη και όταν του μιλούσαμε στην απλή ναυτική γλώσσα».

31 Δεκ 2014

«Ακόμη δεν γνωρίζουμε τι έχουν απογίνει ενενήντα οκτώ επιβάτες του Norman Atlantic» δήλωσε ο εισαγγελέας του Μπάρι Τζιουζέππε Βόλπε.


 

Βλέπε εδώ το χρονικό του δυστυχήματος και της διάσωσης.

Μία από τις βιωματικές προσεγγίσεις των συνθηκών του δυστυχήματος που αναδείχθηκε και μέσα από  τις συζητήσεις στο capital.gr(χρήστης plwtinos):

Ο Γιάννης Βασσάλος, επιβάτης μαζί με τη γυναίκα του, καταγγέλλει τα ελλειπή μέτρα ασφαλείας, την κατάσταση του Norman Atlantic αλλά και τις συνθήκες πάνω στο πλοίο από την ώρα που εκδηλώθηκε η πυρκαγιά: «Αυτό το πλοίο ήταν ένα φορτηγό πλοίο που το έκαναν επιβατικό. Που πληρώνεις τόσα λεφτά για να έχεις μια καμπίνα μικρή και χαμηλή εξυπηρέτηση. Με μισό πλήρωμα Ιταλούς, μισό έλληνες, να μη μπορούν να συνεννοηθούν μεταξύ τους, ένα αλαλούμ.»

Συναγερμός δεν υπήρξε με τη φωτιά. [στις 5.30 ώρα Ήμασταν στη καμπίνα κι αρχίσαμε να μυρίζουμε κάτι [φαντάσου λοιπόν ότι για να μυρίζεις κάτι απο τους αεραγωγούς του πλοίου(-«λύχνου», δοθέντος ότι μετέφερε αρκετές δεκάδες βυτίων ελαιολάδου, που, σε συνδυασμό με την 'αδράνεια' των συστημάτων πυρόσβεσης, 'συνέδραμε' την πολύωρη συντήρηση της φωτιάς // προσθήκη 19.1.2015: εικόνες γκαράζ) άρα το θέμα έχει γίνει πολύ σοβαρό]. Και Ξαφνικά ακούσαμε [ούτε σειρήνες ούτε τίποτα άλλο, ακούσαμε] μια ανακοίνωση «Το πλήρωμα στη θέση του». [Αυτό ήταν ολο] Βγήκαμε έξω, η εικόνα ήταν τραγική , μόνο δύο έξοδοι κινδύνου στα σωστικά, ο κόσμος σε πανικό. Ανύπαρκτο σε οργάνωση το πλήρωμα. Από τη μια μεριά του πλοίου καίγονταν όλα ήδη, τα σωστικά κλπ. Στα υπόλοιπα σωστικά πλιάτσικο, καμία οργάνωση δεν υπήρχε. Σε δέκα λεπτά άρχισαν τα πατώματα να λιώνουν, άρα το πλοίο έκαιγε πολύ περισσότερη ώρα.

Αναφέρθηκε ιδιαίτερα στις τετράκλινες καμπίνες, για τις οποίες διαμαρτύρονταν οι οδηγοί φορτηγών που κάνουν συνέχεια το δρομολόγιο, με προορισμό την Ευρώπη: «Θα δείτε πόσοι θα είναι νεκροί από τους φορτηγατζήδες που προτίμησαν να κοιμηθούν στο φορτηγό τους μέσα στο γκαράζ, από το να μείνουν στις καμπίνες σαν τα γουρούνια*».

Ο κ. Βασσάλος επέρριψε ευθύνες στην εταιρεία κι έκανε έκκληση: «Στριμώξτε και την ΑΝΕΚ και τους υπόλοιπους, και φτηνά τη γλίτωσαν, αν έπεφτε κόσμος στη θάλασσα θα πέθαινε σε πέντε λεπτά από το κρύο».

* Kατά δήλωση επιβάτη, το εισιτήριό του αφορούσε το "Hellenic Spirit" και ό,τι συνεπάγεται αυτό σε σχέση με το  α γ ο ρ α σ θ έ ν  επίπεδο άνεσης και ασφάλειας θαλασσίου ταξιδίου(βλ. εδώ και εδώ)

Νοείται η αποζημίωση οιασδήποτε βλάβης ή απώλειας -πλην ...της απώλειας ζωής!


 

     

        Μουσική: Σ.Ξαρχάκος
              Στίχοι: Κ.Κινδύνης
          Eρμηνεία: N.Ξυλούρης

       -.-

 

Σχόλια

31/12 18:48  ΑΝΗΣΥΧΟΣ ΠΑΤΕΡΑΣ
Καλή χρονιά φίλε...
31/12 19:47  zyzzx
Χρονια πολλα !
cell
Λιγο κονιακ ;
31/12 20:23  cell
Χρόνια Πολλά
(Ανήσυχε, βλ. και στο ιστολόγιό σου)

Έχει μια «δροσιά» η ατμόσφαιρα ομολογουμένως...;)
Ό,τι 'βρισκούμενο', zyzzx
https://tinyurl.com/p3k27tg

Καλή χρονιά!
Ασφαλή ταξίδια ας έχουν οι ταξιδεύοντες...,
υγεία και αυτοσεβασμό όλοι μας!

υ.γ(7/1/2015)
favlos, γερός να είσαι! Καλή Χρονιά!
01/01 18:45  favlos
Καλή Χρονιά με υγεία σε όλους τους φίλους ;)
Το σχόλιό σας

Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις